Jak napisać CV idealne? Podpowiadamy jak zrobić to najlepiej

30 października 2019 tagi: Rynek pracy

Napisanie CV kojarzone jest zazwyczaj z bardzo przykrym obowiązkiem, do którego ciężko się zabrać. Kiedy już podejmiemy to wyzwanie, okazuje się, że efekt końcowy nie spełnia naszych oczekiwań. Bo za długie, zbyt krótkie, za bardzo szczegółowe lub nie na temat. Jak napisać dobre CV?

CV jest jak pieczenie domowego ciasta – im więcej pracy mu poświęcimy, tym lepsze będą efekty. Ważne są tu odpowiednie składniki - nie może ich być ani za mało, ani za dużo. Ich jakość też ma niebagatelne znaczenie. No i pojawia się jeszcze jeden problem: mimo najszczerszych chęci, nie zadowolimy wszystkich domowników i gości. Bo każdy lubi coś innego. Jak zatem znaleźć „złoty środek”?  Na pieczeniu  ciast się nie znamy, ale w tym i kolejnych artykułach podpowiemy, jak napisać CV, żeby było idealne i spełniło swoje zadanie. Zaczynamy od podstawowych zasad.

Zasada nr 1: CV uniwersalne nie istnieje

Zdziwiony? Jeśli do tej pory wysyłałeś jedno i to samo CV na każdą ofertę pracy, mamy złe wieści. CV powinno być dopasowane do konkretnego stanowiska, na które aplikujemy. Nie oznacza to, że mamy koloryzować i pisać jedynie o zakresie obowiązków wymienionym w ogłoszeniu. Chodzi o to, aby opisując nasze doświadczenie, uwzględnić w nim maksymalnie dużo elementów, które interesują naszego potencjalnego pracodawcę. Skąd wiedzieć, co to takiego? O tym napiszemy w przyszłym tygodniu.

Zasada nr 2: Nie kłam, prawda i tak wyjdzie na jaw

Uwierz nam, doświadczony rekruter jest w stanie wychwycić każdą nieścisłość. Najbardziej popularne „kłamstwo” w CV dotyczy znajomości języków obcych, a tę bardzo łatwo zweryfikować. Jak? Np. prosząc o rozmowę w tym właśnie języku. Okazuje się jednak, że lubimy też koloryzować w kwestiach dotyczących zakresu obowiązków i umiejętności. Rekruter posiada spory zasób narzędzi, które może wykorzystać w tym przypadku. Jedną z najczęściej stosowanych jest przeprowadzanie wywiadu według metody STAR. Dzięki niej można zweryfikować, czy kandydat posiada kwalifikacje potrzebne na dane stanowisko, gdyż ocenia ona zachowania w poszczególnych sytuacjach. Bardzo szczegółowe pytania pozwalają dotrzeć do sedna i zweryfikować kłamstwa lub nieścisłości.   

Zasada nr 3: Zanim zaczniesz pisać, przygotuj się

Ta zasada ułatwia i skraca proces pisania CV. Zanim usiądziesz przy komputerze, zbierz wszystkie dokumenty: świadectwa pracy, dyplomy ukończenia studiów, specjalizacje czy kursy. Pamiętaj, że daty ich rozpoczęcia i ukończenia mają znaczenie. Na kartce spisz zakresy obowiązków z poszczególnych miejsc pracy. Ten etap wymaga sporo wysiłku i może wydawać Ci się zupełnie niepotrzebny. Uwierz nam, zakresy obowiązków w poszczególnych miejscach różnią się od siebie, nawet jeśli nazwa stanowiska jest taka sama.

Te 3 zasady powinny przyświecać Ci w pisaniu CV. W kolejnych artykułach podamy dokładny przepis, które szczegóły są istotne, a które można pominąć, jak pisać, żeby być dobrze zrozumianym oraz jak uporządkować wszystkie informacje. Podpowiemy również, z których z narzędzi można skorzystać, żeby nasze CV było atrakcyjnie wizualnie i czytelne.

Redakcja Portal-Medica

Wróć na stronę główną bloga