4 proste sposoby jak napisać skuteczne ogłoszenie o pracę?

16 lutego 2021

Ogłoszenie o pracę to często pierwszy punkt łączący pracodawcę z pracownikiem. Jest istotnym elementem procesu rekrutacji. A mimo to zazwyczaj nie spełnia oczekiwań żadnej ze stron – ani kandydatów, ani pracodawców. Co zrobić, żeby podnieść skuteczność ogłoszeń rekrutacyjnych? To wcale nie takie trudne.

Pierwszym błędem, jaki popełniają pracodawcy w tworzeniu ogłoszeń o pracę jest założenie, że ma ono „ogłaszać” wakat. Wystarczy zatem umieścić w nim nazwę stanowiska, podstawowe obowiązki i czasem informację o proponowanej pensji. Medyczny rynek pracy jest jednak rynkiem kandydata, a więc główną funkcją ogłoszenia rekrutacyjnego powinno być „sprzedawanie” lub „reklamowanie” miejsca pracy i stanowiska. Doskonale odzwierciedla to język angielski, w którym używa się terminu „job ad” (dosł. reklama pracy). Nachalna promocja i puste hasła na nic się jednak nie zdadzą. Warto zachować wyczucie i powściągliwość. Jak to zrobić i jakie informacje warto zamieszczać w ogłoszeniach o pracę?

Mniej znaczy więcej?

Obserwując rodzime ogłoszenia o pracę w branży medycznej zauważamy dwa trendy. W żadnym nie ma rażących błędów (chyba że mijają się z prawdą), ale mają swoje ograniczenia:

#1. Wersja okrojona – zawiera minimalną ilość informacji, zazwyczaj o wymaganiach i wynagrodzeniu. Są to suche, konkretne informacje, pisane zazwyczaj formalnym językiem, kojarzącym się z urzędem. Ogłoszenie jest przejrzyste, bo… krótkie. Nie ma w nim nic złego, ale także nic szczególnie zachęcającego, co przekonałoby nieprzekonanego kandydata.

#2. Wersja „na bogato” – oprócz konkretnych informacji o zakresie obowiązków, wymaganiach, wynagrodzeniu i benefitach, zawiera też takie, które w żaden sposób nie przybliżają kandydata do podjęcia decyzji o aplikowaniu. A jeżeli nic te informacje nie wnoszą, to po co je zamieszczać? Do tej kategorii należą hasła typu: „oferujemy dobrą atmosferę w zespole” lub „oczekujemy wysoko rozwiniętych umiejętności personalnych”. Są to frazy ogólne, które dla każdego oznaczają zupełnie coś innego.

Minusem pierwszego rodzaju ogłoszeń jest mało zachęcająca forma, z której niewiele dowiadujemy się o kulturze organizacyjnej i o samym pracodawcy. W przypadku drugich – to estetycznie i językowo dopracowane formy. Zawarte w nich hasła brzmią profesjonalnie, ale mimo to mało w nich konkretów. Co zatem warto zawrzeć w ogłoszeniu o pracę, aby było bardziej skuteczne?

Jak znaleźć złoty środek?

Skuteczne ogłoszenie rekrutacyjne powinno spełniać dwie podstawowe funkcje: informować i zachęcać. Jeśli jesteś osobą odpowiedzialną za stworzenie takiego ogłoszenia, a nie posiadasz sztabu marketingowców, copywriterów i HR-owców, którzy opracują z Tobą strategię rekrutacji i employer brandingu, postaw na… prostotę i szczerość. Co to oznacza? Przejdźmy przez ogłoszenie o pracę krok po kroku.

Kilka faktów o pracodawcy

Wielkość placówki, lokalizacja, zakres działalności – to podstawowe informacje, które zainteresują każdego kandydata. To część uniwersalna, którą można wykorzystać w każdym ogłoszeniu. Powinna być raczej krótka i konkretna i zazwyczaj niczym szczególnym się nie wyróżnia. A szkoda, bo to doskonałe miejsce na przedstawienie sukcesów medycznych i niemedycznych. Nie muszą one być spektakularne na miarę przełomowych odkryć – wystarczą te, z których pracodawca jest wyjątkowo dumny. Na zachodnich rynkach pracy coraz częściej można spotkać w tej części krótki opis zespołu, do którego ma dołączyć kandydat. Może warto przenieść ten trend do naszych rodzimy ogłoszeń?

Zakres obowiązków i oczekiwania

To ważne elementy, na podstawie których kandydaci podejmują decyzję o złożeniu swojej aplikacji. Często są one opisane ogólnikowo i pobieżnie. Zakres obowiązków zawiera się w jednym zdaniu, bo przecież „lekarz to lekarz”, a „pielęgniarka to pielęgniarka”. Tymczasem każdy pracodawca posiada inną kulturę i organizację pracy, trafiają do niego inni pacjenci. Zarówno zakres obowiązków, jak i oczekiwania powinny być opisane rzetelnie i zgodnie z prawdą. Jeśli oczekujesz, że Twój pracownik będzie w pełni samodzielny, określ dokładnie, jakie ma mieć doświadczenie zawodowe. Uwzględnij wymagania konieczne oraz tzw. „nice to have”, czyli takie, które są mile widziane, ale nie niezbędne do podjęcia współpracy.

Wynagrodzenie i benefity

Na polskim rynku pracy nie ma wymogu zamieszczania wysokości pensji w ogłoszenia o pracę. Jest to jednak coraz bardziej powszechny trend. Ważne są też dodatkowe korzyści, takie jak elastyczny czas pracy, pakiet socjalny czy możliwość pokrycia kosztów szkoleń. Warto dokładnie przemyśleć, co chcemy powiedzieć. Ogólniki, niedopowiedzenia czy puste frazy mogą w najlepszym wypadku wywołać uśmiech politowania wśród specjalistów, których poszukujemy, w najgorszym – skutecznie zniechęcić do aplikowania. Jeśli atmosfera w Twoim zespole jest naprawdę dobra, napisz o wzajemnym wsparciu, wyrozumiałym szefie czy pracy w zespole doświadczonych medyków, który z życzliwością wesprą młodszych kolegów.

Język jest ważny!

Główną zasadą, która powinna przyświecać w tworzeniu ogłoszenia o pracę, jest posługiwanie się językiem kandydata. Inny komunikat skierujemy do absolwentów, szukających pierwszej pracy, inny do pracowników z kilkuletnim lub kilkunastoletnim doświadczeniem. Język musi być neutralny pod względem płci, a jeśli to niemożliwe (język polski jest pod tym względem wyjątkowo trudny) – skierowany do kobiet i mężczyzn. Oczywiście niedopuszczalne są literówki, błędy ortograficzne i stylistyczne. Warto zachować przejrzystą formę, którą zapewnią wypunktowania i pogrubienia tekstu.

Znalezienie złotego środka w napisaniu skutecznego ogłoszenia o pracę nie jest trudne. Trzeba jednak dokładnie wiedzieć, kogo poszukujemy, odpowiednio sformułować komunikat oraz zachować umiar i proporcje. Wymagania nie mogą przyćmić pozostałej treści. Warto też pomyśleć o kandydacie i zawrzeć w ogłoszeniu takie informacje, które są istotne dla osoby poszukującej pracy.

 

Redakcj Portal-Medica 

Wróć na stronę główną bloga