3 skuteczne i nieoczywiste sposoby na wzmocnienie zaangażowania pracownika – czyli co robić, kiedy nie możesz dać podwyżki

20 stycznia 2021 tagi: Rynek pracy

Początek roku – czas planowania, ocen pracowniczych i… podwyżek. Dla branży medycznej to był trudny rok, również pod względem ekonomicznym. Niewielu pracodawców będzie mogło sobie pozwolić na podniesienie wynagrodzenia swoim pracownikom. Jak nie stracić ich zaangażowania?

 

Część pracowników medycznych zatrudniona w sektorze publicznym, otrzyma podwyżki wynikające z ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia oraz dodatki zwarte w kontrowersyjnej ustawie covidowej. Pracownicy sektora publicznego liczą na hojność swoich pracodawców, którzy jednak narzekają, że pandemia odbiła się na sytuacji ekonomicznej ich działalności. Wielu z nich będzie musiało odmówić corocznym podwyżkom pensji, chcąc utrzymać się na rynku. Dla tych, których chwilowo nie stać na podwyżki dla pracowników, mamy kilka propozycji, jak podtrzymać zaangażowanie pracowników w najtrudniejszych momentach (i nie tylko).

Wzmocnij swoje kompetencje liderskie


W dzisiejszych czasach nie wystarczy być dobrym kierownikiem lub dyrektorem. Pracownicy oczekują lidera, który oprócz umiejętności zarządzania i przewidywania nadchodzących zmian, posiada umiejętności miękkie: empatię, wrażliwość i umiejętność słuchania. Demokratyczny sposób zarządzania zyskuje coraz więcej zwolenników. Pracownicy, których traktuje się z szacunkiem, jako partnerów do rozmowy, a nie podwładnych, są skłonni nie tylko zrozumieć odmowę podwyżki, ale wziąć na siebie większą odpowiedzialność za wykonywane zadania. Pierwszym krokiem budowania zaangażowania pracowników jest zawsze lider zespołu, który wzbudza zaufanie swoją autentycznością i umiejętnościami zarządzania w każdych warunkach. Czas więc na rachunek sumienia i weryfikację swoich kompetencji liderskich. 

Rozwiąż jeden problem pracownika

Czy wiesz, z jakimi problemami borykają się Twoi pracownicy? Najlepszym sposobem, aby się o tym przekonać jest słuchanie – ze zrozumieniem i ciekawością, za to bez krytyki i oceniania. Wiele problemów, które wydają ci się nieistotne i błahe, wpływa na komfort pracy i ogólne niezadowolenie Twoich pracowników. Może to być nieszczelne okno w gabinecie, brak kawy w pokoju socjalnym, brak czasu na doszkolenie się w jakimś temacie, konflikt w zespole lub zła organizacja. Potraktuj swoich ludzi, jako ekspertów od ich miejsca pracy i w końcu dostrzeż problemy, z jakimi borykają się na co dzień. Zaproponuj pomoc w rozwiązaniu jednego z nich i zobacz, jakie będą efekty. Czasem wystarczy niewielki nakład pracy i środków, aby pracownik poczuł, że pracodawcy zależy na jego komforcie i rozwoju. Troska o potrzeby w perspektywie długoterminowej może zadziałać lepiej niż jednorazowa podwyżka.

Wspieraj pasje

Dla większości z nas praca to coś więcej niż sposób zarabiania na życie. Spełnia ona także funkcje społeczne – to miejsce, w którym spotykamy znajomych, czujemy się potrzebni i ważni. Ale najnowsze badania dowiodły, że najbardziej zaangażowani pracownicy to ci, którzy mają pasję i mogą ją realizować w pracy lub w ramach jej wykonywania. Niestety to nadal przywilej zarezerwowany dla niewielu. Mimo to, warto poznać prywatne pasje sowich ludzi i wykorzystać je do integracji i wspierania innych osób z zespołu. Może znajdzie się wśród Was pasjonat jogi, który poprowadzi zajęcia raz w tygodniu? Lub wytrawny biegacz, który wcieli się w rolę trenera? A może w Twoim zespole są pasjonaci uprawiania roślin i aranżacji wnętrz, którzy zamienią wnętrze pokoju socjalnego w przyjazny kącik relaksu? Możliwości jest sporo. Dużą rolę w budowaniu zaangażowania mają także wspólne inicjatywy charytatywne. Niektóre firmy, takie jak Mars Inc., pozwalają swoim pracownikom realizować działania charytatywne w godzinach swojej pracy. Okazuje się, że ma to co najmniej dwie zalety: buduje zaangażowanie i poszerza kompetencje zawodowe oraz pewność siebie pracowników, którzy mają możliwość sprawdzenia się w nieco innych rolach, niż dotychczas.

 

Część pracodawców zapomina, że podwyżki i motywowanie finansowe, nie są jedynymi sposobami na podnoszenie zaangażowania pracowników. Wielu liderów biznesu podkreśla, że w dzisiejszych czasach niepewności i coraz większego kryzysu ekonomicznego, umiejętności motywowania pracowników i dawania im poczucia sensu, będą kluczowe w utrzymaniu się na rynku. Nie inaczej jest z pracownikami medycznymi. Pracodawcy od dawna odczuwają niedobór medyków na rynku pracy. A ci, mając wybór, decydują się na współpracę z placówkami, które oferują im coś więcej, niż wynagrodzenie. Warto więc postawić na rozwój liderów, którzy będą budowali zaufanie i wzmacniali zaangażowanie, nawet w trudnych finansowo czasach.

 

 

Redakcja Portal-Medica 

Wróć na stronę główną bloga