Stres związany z pracą w ochronie zdrowia - przyjaciel czy wróg?

7 maja 2019 tagi: Artykuł

Osoby wykonujące zawody medyczne stale mają do czynienia z czynnikiem stresu w miejscu pracy. Skutki stresujących zdarzeń na personel oddziału ratunkowego, pielęgniarki oraz lekarzy mogą być głębokie, a wpływ czynników stresogennych może być poważny i trwały.

Świadectwo agresji, przemocy, śmierci pacjentów lub uczestniczenia w resuscytacji może być emocjonalnie i fizycznie wymagające.

Czynnik Stresujący, a sytuacja stresująca

Każda sytuacja, która jest postrzegana jako trudna, niekomfortowa i ma potencjał wywołania silnej reakcji stresowej, jest sytuacją stresową. To, co konkretnie stanowi dla nas czynnik stresogenny, zależy od wielu zmiennych, ale przede wszystkim od naszej kondycji psychofizycznej. Bardzo ważny jest też tu aspekt sytuacji osobistej, subiektywnej oceny oraz cech osobowości i temperamentu. Czasami może się zdarzyć, że obiektywnie niewielki czynnik stresujący może wywołać u nas tzw. ostrą reakcję stresową. Ta sama zasada działa też w drugą stronę, zdarzenie o obiektywnie dużym czynniku stresującym może nie wywołać sytuacji stresowej, a mechanizmy radzenia sobie z nią będą skuteczne. To w jakim stanie jesteśmy po narażeniu na czynnik stresogenny, zależy zatem od subiektywnego postrzegania przez nas tego czynnika, a nie od jego siły.

Stres - czy to już powód do niepokoju?

Odczuwanie stresu, może być intensywne i utrzymywać się jeszcze jakiś czas po zdarzeniu. Badania wykazują że ludzie z reguły odzyskują równowagę od 48 do 72 godzin po zaistnieniu sytuacji stresowej. Należy jednak tutaj podkreślić że odczuwanie stresu jest czymś absolutnie normalnym. Czasami zdarza się że objawy utrzymują się dłużej, czasami nawet do dwóch tygodni. Natomiast jeśli sytuacja była bardzo stresująca, lub czynnik który ją wywołał należy do stresogennych, a objawy nie słabną, może to być sygnałem, że należy udać się do specjalisty (np. psychologa, psychoterapeuty, psychiatry lub po prostu lekarza rodzinnego). Jednak należy mieć na uwadze, że każdy reaguje inaczej i objawy nie u każdego są takie same.

Stres codzienny, czyli nie taki diabeł straszny

Stres towarzyszy nam w codziennym życiu, pomaga nam przetrwać, gdyż tak jesteśmy zaprogramowani. Całe życie uczymy się zmagać z różnymi sytuacjami, a nie każda z nich jest komfortowa. Stres uczy i rozwija, jest nam potrzebny do podejmowania decyzji i przeżycia. Stres jest dobry, motywuje, nakazuje działanie. Bez stresu nie było by życia. W miarę dorastania i poznawania świata, rozwijamy swoje mechanizmy obronne, oswajamy stres. Natomiast sytuacja stresowa jest na ogół niespodziewana, kiedy coś nas zaskoczy. Osobie która doświadcza sytuacji stresowej należy ułatwić rozładowanie napięcia i lęku, jest to bardzo istotne w celu uniknięcia w przyszłości zaburzenia w postaci zespołu stresu pourazowego.

Objawy stresu - co powinno nas zaniepokoić?

OBJAWY FIZYCZNE 

  • Zawroty głowy, drżenie, pocenie się, mdłości, wymiociny, szybkie bicie serca, trudności z oddychaniem, ból w klatce piersiowej, niekontrolowane ruchy ciała, zmiana apetytu, zwiększone spożywanie używek, wydłużony czas reakcji, spowolnione myślenie, kłopoty z koncentracją,

OBJAWY EMOCJONALNE

  • niepokój, lęk, kłopoty z podejmowaniem decyzji, ataki złości lub paniki, zdziwienie, szok, izolowanie się, zachowanie antyspołeczne, nadwrażliwość.

To tylko niektóre z wymienionych w specjalistycznej literaturze objawy, powinnismy zwrócić szczególną uwagę gdy utrzymują się one dłużej niż 72 godziny, lub gdy się nasilają. 

 

Jak sobie pomóc?

Daj sobie czas ! Każdy inaczej przeżywa sytuacje stresową.

  • Zadbaj o dużo ruchu. Ruch wyzwala endorfiny, które łagodzą nieprzyjemne objawy.
  • Zadbaj o regularne posiłki.
  • Unikaj kofeiny, kofeina powoduje pobudzenie układu nerwowego i wywołuje więcej stresu.
  • Rozmawiaj, rozmawiaj i jeszcze raz rozmawiaj. Pozwoli to na uwolnienie negatywnych emocji.
  • Rób to co zwykle przynosi Ci radość.

Redakcja Portal-Medica

Wróć na stronę główną bloga